NARODZINY DEMOKRACJI. DZIECI DZIECIOM
Kim jestem. Moja tożsamość.
Małgorzata Madej (Gimnazjum Nr 13 i Przedszkole Nr 71)
1. Moja tożsamość – kim jestem?
2. Komunikacja – porozumiewanie się.
L.p. |
Temat |
Problematyka |
Ćwiczenia i zabawy |
Pytania |
1 |
Moja tożsamość – kim jestem ?
|
Problem samookreślenia, świadomość siebie: własnego miejsca w rodzinie , grupie, środowisku rówieśniczym.
Problematyka tożsamości: - co/kto ją buduje? - jakie ma źródła? - źródeł wiedzy o niej;
|
*Zad. nr 1: Dzieci rysują na koszulkach z jednej strony samych siebie. |
Ja to znaczy kto? O co pytamy w pytaniu: kim jestem ? Czy to, kim jestem, to tylko mój wygląd, zainteresowania i to co lubię? Czy to, kim jestem, to też moje zachowanie? Skąd wiem, kim jestem ? Od kogo się dowiaduję kim jestem ? Co mi mówi, kim jestem ? Co decyduje, kim jestem ? Czy ktoś inny decyduje, kim jestem ? Czy ja decyduję, kim jestem ? O czym w sobie mogę decydować ? (Czy mogę np. decydować o kolorze oczu ? Długości włosów ? Swoich zainteresowaniach?)
|
|
|
|
*Zad. Nr 2: Zabawa z chustą klanzy. Dzieci które mają niebieskie oczy zamieniają się miejscami; chłopcy zamieniają się miejscami, dzieci mające rodzeństwo zamieniają się miejscami; dzieci, dla których kredki są bardzo ważne...; dzieci, dla których rower jest bardzo ważny...; dzieci, dla których zwierzęta są bardzo ważne...; dzieci, dla których pomaganie mamie jest bardzo ważne... itp.
*Zad. Nr 3: Dzieci dobierają się w pary i w parze rysują na koszulce kolegi lub koleżanki jego podobiznę.
Omówienie rysunków dzieci.
|
Czy to, co dla mnie ważne, jest częścią mnie ? W jaki sposób to, co dla mnie ważne, jest częścią mnie ? Czy mogę decydować o tym, co dla mnie ważne ?
Czy to, jak widzi mnie kolega, koleżanka, jest dla mnie ważne? Czy ich „widzenie” ma na mnie wpływ? Czy można widzieć innych to, czego w nich nie ma?
|
L. p. |
Temat |
Problematyka |
Ćwiczenia i zabawy |
Pytania |
2 |
Komunikacja – porozumiewanie się. |
Rozróżnianie sposobów komunikowania się: werbalnych i pozawerbalnych. Ukazanie różnych wymiarów komunikacji (informacyjnego i budującego relacje międzyludzkie). |
*Zad. Nr 1: Dzieci dobierają się w pary. Zadaniem jednego z dzieci jest narysowanie domku z dwoma oknami i słońca z rysunku, którego nie widzi. Rysunek natomiast widzi jego partner – który za zadanie ma poinstruowanie co do szczegółów malującego dziecka.
*Zad. Nr 2: Dzieci w parach wykonują ćwiczenie. Jedno z dzieci zakrywa oczy, drugie rozgląda się po sali i przynosi przedmiot, który kładzie do rąk swemu koledze z pary i prosi, by po dotyku zgadnął, jaki to przedmiot. Dzieci się wymieniają.
*Zad. Nr 2: Bajka dla niesłyszących. Jedno dziecko siada na środku, pomocnik gimnazjalista pomaga, by nie słyszało i zakrywa delikatnie jego uszy; prowadzący gimnazjalista opowiada bajkę wyraźnie i przesadnie gestykulując. Po opowiastce dziecko ze środka mówi o swoich wrażeniach całej grupie, co zrozumiało, w jaki sposób.
*Zad. Nr 3: Pantomima – jedno dziecko w grupie wychodzi na środek i dostaje zadanie od prowadzącego, o którym wie tylko ono, np. „niesiesz ciężkie walizki, poproś kogoś o pomoc nie używając słów tylko gestów”; „łapiesz bańki mydlane, poproś o pomoc jedno z dzieci nie używając słów.”
Podsumowanie. |
Czy łatwo się komunikować, kiedy nie widzimy tego samego? W jaki sposób możemy się porozumiewać, kiedy nie widzimy tego samego? Jak możemy się dowiedzieć czegoś o przedmiotach, których nie widzimy? Czego i w jaki sposób możemy dowiedzieć się o koledze, koleżance kiedy ich nie widzimy ? O czym dowiedzieliśmy się ostatnio od kogoś innego, chociaż tego nie widzieliśmy? W jaki sposób? Czego na pewno nie widzieliśmy, ale o tym wiemy? Skąd? (np. że mama nas kocha)
Czy możemy się porozumiewać, kiedy nie słyszymy ? Czy łatwo się komunikować, kiedy nie słyszymy? Co jest trudne w porozumiewaniu się, kiedy nie słyszymy?
Czy możemy się porozumiewać, kiedy nie mówimy? Co pomagało nam w porozumiewaniu się, kiedy nie używaliśmy słów ?
Czy porozumiewanie się jest nam potrzebne? Do czego jest nam potrzebne porozumiewanie się? Jak –na ile sposobów – się porozumiewamy? Co by było, gdybyśmy się nie porozumiewali? Kiedy porozumiewanie się jest nieprzyjemne? Kiedy porozumiewanie się jest przyjemne? |