NARODZINY DEMOKRACJI. DZIECI DZIECIOM
Inność. Przyjaźń. Uczucia, twarz „Drugiego”
Sebastian Jucha
(Gimnazjum Nr 13 i Przedszkole Nr 71)
1. Inność.
2. Przyjaźń.
3. Uczucia, twarz „Drugiego”.
L.p. |
Temat |
Problematyka |
Ćwiczenia i zabawy |
Pytania |
2. |
INNOŚĆ
|
Uświadomienie podobieństw i różnic między ludźmi, kształtowanie tolerancji i zrozumienia drugiego człowieka. Szacunek. |
*Zad. nr 1: Dzieci dobierają się w pary. W parach szukają podobieństw między sobą: a) w wyglądzie b)w zachowaniach
*Zad. nr 2: Dzieci w parach szukają różnic między sobą a) w wyglądzie b)w zachowaniach
|
W czym jesteśmy podobni? W czym się różnimy?
|
|
|
|
*Zad. nr 3: Dzieci dostają sylwetki z kartonu, które można przebierać, zmieniać fryzury. Ubrania i fryzury mają taki sam kształt, ale różne kolory, bądź te same kolory ale różny kształt.
*Dyskusja na temat istotności różnic i podobieństw u ludzi. Jak to wpływa na nasze zachowania wobec ludzi.
|
Jak ważne jest podobieństwo ludzi a jak ważne są różnice? Co nas dziwi w innych? Dlaczego nas to dziwi(bo są różni od nas)? Czy lubimy kogoś, bo jest podobny do nas, czy dlatego, że się różni i ma coś, czego my nie mamy? Kiedy podobieństwo jest przydatne (np. pożyczenie sukienki od koleżanki), a kiedy różnice są lepsze (np. tata i mama)?
|
Przygotował: Sebastian Jucha.
L. p. |
Temat |
Problematyka |
Ćwiczenia i zabawy |
Pytania |
3. |
PRZYJAŹŃ |
Bezinteresowność uczuć.
|
*Zabawa w rodzinki. Dzieci na znak prowadzącego dobierają się w wieloosobowe „rodzinki” zgodnie z liczbą pokazaną przez prowadzącego.
|
Za co lubimy innych? Czy lubimy za coś, czy za nic po prostu? Czy można kogoś nie lubić za nic? Czy polubiłbyś kogoś, kogo wcześniej nie lubiłeś? Za co kocha się rodziców? Za co rodzice kochają Was? |
|
|
|
*Zadanie: dzieci rysują swojego przyjaciela.
|
|
|
|
Wzajemność przyjaźni.
|
*Rozmowa, w oparciu o dziecięce rysunki. |
Czy przyjaciel jest dla ciebie bardzo ważny? Najważniejszy? Czy ty jesteś dla niego ważny? |
|
|
Wyłączność przyjaźni.
|
|
Czy przyjaciel jest jedynym przyjacielem, czy można mieć ich więcej? |
|
|
Konieczność przyjaźni.
|
|
Czy można nie mieć przyjaciela? Czy przyjaciel jest potrzebny? Czy można nigdy w życiu nie mieć przyjaciół? |
|
|
Wartość przyjaźni. |
|
Czy przyjaciel może się dziwnie zachowywać, czy dziwnie wyglądać, być brzydki? Czy ktoś taki mógłby zostać waszym przyjacielem? Czy zrobilibyście wszystko dla przyjaciela? Czy on zrobiłby to dla was? |
|
|
|
*Powtórzenie zabawy w rodzinki
|
|
Przygotował: Sebastian Jucha.
L. p. |
Temat |
Problematyka |
Ćwiczenia i zabawy |
Pytania |
4. |
UCZUCIA, TWARZ „DRUGIEGO” |
Emocje innych ludzi, współodczuwanie. |
*Zadanie 1: dzieci dobierają się w pary i każde opowiada o tym, w jakim nastroju jest partner: czy dzisiaj jest smutny, czy wesoły, czy się czuje źle, czy dobrze, jak było wczoraj czy tydzień temu?
*Zadanie 2: dzieci opisują emocje, jakie wyrażają emotikony na kartonach pokazywane przez prowadzącego.
*Zabawa w minki: ochotnicy wychodzą na środek i pokazują jakieś emocje. Pozostali zgadują, co wyrażają ich twarze. |
Czy łatwo jest rozpoznać smutek u innych? Czy któreś uczucia łatwiej rozpoznać? Co łatwiej?
|
|
|
|
*Rozmowa na temat uczuć okazywanych bądź skrywanych przez innych. |
Co się czuje gdy ktoś jest smutny bądź chory? Czy obchodzą nas uczucia każdego człowieka, czy tylko bliskich nam osób? Dlaczego ludzie pokazują bądź chronią swoje emocje? Czy (dlaczego) ludzie mogą udawać uczucia? |
Przygotował: Sebastian Jucha.