Wiktor Figiel
filozofia – komunikacja społeczna
specjalizacja nauczycielska
(2011)
Scenariusz lekcji
Temat : (Nie) ludzki świat zwierząt?
Czas realizacji - 2h
Cel główny:
- ukazanie etycznego wymiaru relacji człowieka-zwierzę.
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
- zapoznanie się z pojęciem antropocentryzmu i sposobami jego realizacji/praktykowania;
- zapoznanie się z podstawową kategorią prawa: podmiotem prawa;
- zapoznanie się z procesem powstawania ustaleń prawnych;
Umiejętności:
- analiza określonych praktyk społecznych z perspektywy etycznej/moralnej;
- umiejętność wyróżniania elementów antropocentryzmu w danych praktykach społecznych;
- umiejętność analizy problemu praw zwierząt z perspektywy filozoficznej i etycznej (ontologiczne i etyczne fundamenty podmiotowości);
- umiejętność rozwiązywania problemów związanych z przestrzeganiem praw zwierząt;
- umiejętność argumentowania;
Postawa:
- uświadomienie roli praktyk społecznych w procesie kreowania postawy względem zwierząt;
- uświadomienie wagi tworzenia i obrony praw zwierząt jako etycznej praktyki społecznej;
- uczestnictwo w dyskusji, kształcenie nieantropocentrycznych postaw względem zwierząt.
- dyskusja
- czytanie i analiza tekstu, materiału filmowego;
- praca w grupach
Lekcja
(Nie)ludzki świat zwierząt?
Postrzeganie zwierząt. Zwierzęta jako przedmiot.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji
2. Wprowadzenie
Uczniowie czytają wspomnienie Ksenofanesa o Pitagorasie:
„Idąc ulicą, jak mówią, litował się Pitagoras
nad bitym bezlitośnie psem i przemówił w te słowa:
„Przestań go bić! Przyjaciela dusze
rozpoznałem w jego skowycie!”
(za: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów”)
Uczniowie rysują przedstawioną scenę na kartce A4 (proszone są o wykorzystanie całej powierzchni, aby rysunki były dobrze widoczne). Nauczyciel zbiera wszystkie prace, nie oglądając ich.
Nauczyciel krótko przedstawia filozoficzny-etyczny aspekt osoby Pitagorasa, znanego głównie ze swoich osiągnięć w obszarze matematyki.
Nauczyciel prosi ochotnika o wylosowanie jednego rysunku. Uczniowie komentują rysunek, analizują sposób rysowania, kształty, szczegóły. Autor komentuje rysunek jako ostatni. Analiza moderowana, poruszenie kluczowych kwestii: „status” psa (domowy, bezpański), kto bije?, pojęcie „przyjaciela” odnośnie zwierzęcia – kryteria przyjaźni.
3. Uczniowie wskazują miejsca, sytuacje, gdzie mogą „spotkać się” ze zwierzętami, w jakiejkolwiek postaci. Np. cyrk, ogród zoologiczny, sklep zoologiczny, laboratoria, sklep mięsny, farmy, reklamy, gazetki sklepowe, plakaty, park, schroniska, telewizja, odzież, etc.
4. Uczniowie rozdzielają podane przykłady pod względem jakości doświadczenia – czy mamy do czynienia z realnym doświadczeniem i spotkaniem, czy jest to tylko obraz, instrumentalne wykorzystanie zwierząt jako symbolu – problematyczność filmu dokumentalnego.
5. Nauczyciel wybiera kluczowe obszary kontaktu ze zwierzętami , które będą analizowane w kontekście postrzegania i postawy względem zwierząt (lekcja 1.) oraz tworzenia praw zwierząt (lekcja 2.): cyrk, zoo, hodowla przemysłowa, media lub schroniska. Uczniowie wybierają dwa z nich.
6. Uczniowie dokładnie opisują swoje doświadczenia lub domysły co do sposobu traktowania zwierząt w danym miejscu. (W przypadku farmy nauczyciel może opisać przebieg hodowli drobiu, świń lub bydła, ew. pokazać materiał filmowy). Nauczyciel dba, by opis był jak najbardziej dokładny – wskazuje jak największą ilość elementów wymagających opisu – np. konteksty, sceneria, bodźce zmysłowe, język, jakim się w danym miejscu mówi o zwierzętach (np. żargon, styl).
7. Wyjaśnienie, czym są przedstawione opisy sytuacji – to praktyka społeczna. Uznane i akceptowane sposoby organizacji życia zwierząt. Dzięki takiemu opisowi możemy wskazać elementy budujące nasze postrzeganie i umiejscowienie zwierząt w świecie ludzkim.
8. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy – Zoo, Cyrk, Farma, Schronisko (przykładowo).
W grupach wypełniają tabelę:
[Grupa]
Zalety |
Wady |
Przyczyny |
Skutki
|
9. Tabele zostają omówione, uczniowie mogą uzupełniać tabele kolegów.
Kłopotem może okazać się rubryka ‘Przyczyny’ – jeśli tak, zostanie ona omówiona szerzej, nauczyciel może pokrótce omówić historię danej praktyki.
10. Podsumowanie lekcji – wskazanie kategorii antropocentryzmu, związanych z tym pojęć - antropocentrycznej (dualistycznej) wizji świata, instrumentalnym/utylitarnym traktowaniem zwierząt.
Pytanie: Czy da się usunąć te praktyki społeczne? Jeśli nie, w jaki sposób uczynić je bardziej „zwierzęcymi”? – Jednym z rozwiązań są tzw. „Prawa zwierząt”, ale w tej lekcji skupiamy się na zmianie sposobu postrzegania zwierząt, co wiąże się z modyfikacją sposobu działania /praktyk społecznych. Nauczyciel podaje przykład: czy Kosmici o większym IQ mogliby dla celów edukacyjnych zamknąć ludzi w klatkach? Jeśli nie byłoby wyjścia, ew. jest to fakt dokonany, to jak zmienić praktyki zwiedzania/organizacji (ludzkiego) Zoo?
* Ewentualny problem: paradoksalność wegetarianizmu – ewolucyjnie ludzie są zwierzętami wszystkożernymi. Co z tego wynika?