Anima(cje) Filozofii
powstały w roku 2009 jako inicjatywa Pracowni Dydaktyki Filozofii oraz Podyplomowych Studiów Filozoficzno-Etycznych Instytutu Filozofii. Co roku organizowane są z myślą o integracji oraz profesjonalnym rozwoju nauczycieli przedmiotów filozoficznych. Zapraszamy gości z warsztatami i wykładami dotyczącymi:
Doskonalenia kompetencji metodycznych nauczycieli przedmiotów filozoficznych
Sytuacji prawno-instytucjonalnej przedmiotów filozoficznych w kraju i za granicą
Innowacyjnych filozoficznych projektów edukacyjnych
Związku edukacji filozoficznej z różnymi obszarami kultury oraz działaniami społecznymi.
Ponadto – współpracując z dolnośląskimi przedszkolami i szkołami – popularyzujemy filozoficzną edukację dla dzieci i młodzieży, przygotowując i realizując oryginalne projekty filozoficznych warsztatów i gier edukacyjnych.
2010 - październik
27 października gościliśmy uczniów klasy I b Gimnazjum Nr 14 we Wrocławiu. Gimnazjaliści realizowali w Instytucie Filozofii zajęcia w ramach Bloku Aktywności Twórczej.
Pierwsza część spotkania była "zakulisowa". Uczestnicy budowali z przedmiotów codziennego użytku instalację obrazującą problem: Osoba w czasie. Czas w osobie. Następnie dzieła, a tym samym problem związku czasu i osoby, były omawiane przez autorów i ich nauczycielkę przed gronem studentów specjalizacji nauczycielskiej III i V roku filozofii.
Ostatnim etapem był konkurs na najbardziej filozoficzną instalację.
Obserwatorzy większością głosów wybrali instalację „Statek czasu”.
2011 - styczeń
Warsztaty „Filozofia i film” - obecność filmu w edukacji filozoficznej
O bajkach z Lailonii Leszka Kołakowskiego – projekcja bajek oraz wykład – dr Jan Zamojski (autor scenariuszy).
Projekcja i analiza filmu Dekalog VII w grupach warsztatowych: filmozofia –dr Maria Kostyszak oraz
filozofowanie filmem – dr Zbyszek Dymarski.
Dyskusja na temat założeń filozoficznych i konsekwencji pedagogicznych filmozofii i filozofowania filmem.
Filmy animowane wg Bajek z królestwa Lailonii, L. Kołakowskiego:
O wielkim wstydzie, reż. J. Adamczak, scen. J. Zamojski
O największej kłótni, reż. Z. Kotecki, scen. J. Zamojski,
Piękna twarz, reż M. Wojtyszko, scen. J. Zamojski
2011 - marzec
-
Warsztaty programu Filozoficzne dociekania z dziećmi i młodzieżą – dr Anna Łagodzka
-
Warsztaty Elementy edukacji filozoficznej w przedszkolu – mgr Katarzyna Kuczyńska i uczniowie Gimnazjum Nr 14.
2011 - maj
Dziwna Zofia
Warsztaty z filozofii dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, prowadzone przez studentów V roku filozofii UWr. specjalizacji nauczycielskiej, oraz część metodyczna dla nauczycieli i studentów. Zajęcia z dziećmi były elementem programu wrocławskich szkół „Od inspiracji do kreacji”. Warsztaty filozoficzne zbudowane zostały w oparciu o fantastyczne narracje. "Dziwne" gry budziły zdziwienie "zwyczajnym" światem.
Oglądaj film z Anima(cji)
Projekty stworzyli pod opieką K. Kuczyńskiej i zrealizowali:
Strych Zofii - Zofia Skalska
Gdzie jeszcze można spotkać Strach poza "Strychem Zofii"?
Królestwo Popu - Michał Lassota i Tadeusz Sokala
Co jest ważniejsze w "Królestwie Popu": przeszłość czy przyszłość?
Magia garnka - Magdalena Zakrzewska
Jakiego "Garnka" potrzeba, by zważyć szczęście dla ludzi?
Mówiące ubrania - Dorota Kicka
Czy słuchamy "Mówiących ubrań" bardziej niż własnego serca?
Smok Słowojad - Radosław Żyszczyński
Czym jest wygrana w "Walce ze Smokiem Słowojadem"?
Czarodzielnica - Katarzyna Filińska i Anna Knie
Czy magia jest możliwa tylko w "Czarodzielnicy"?
W części drugiej:
Wykład dla gimnazjalistów pt.
Dziwna Zofia
- dr Łukasz Nysler
Wykład dla nauczycieli pt.
Dlaczego warto mieć filozofa w szkole
- dr Wojciech Ostrowski
Wykład i prezentacja dla nauczycieli pt.
Planowanie i zarządzanie projektem edukacyjnym z etyki
- mgr Paweł Mroczkiewicz
2011 - czerwiec
(Nie)obecna etyka ?
Część pierwsza - warsztaty etyczne dla młodzieży:
Uczniowie Gimnazjum nr 9, Gimnazjum nr 28, Gimnazjum nr 16, ZS Nr 23, ZS Nr 4 oraz LO w Strzegomiu uczestniczyli w pokazowych lekcjach etyki przygotowanych i przeprowadzonych przez studentów III roku specjalizacji nauczycielskiej z filozofii.
Projekty stworzyli pod opieką K. Kuczyńskiej i zrealizowali:
MY I RZECZY WOKÓŁ NAS – MIĘDZY WOJNĄ A KONSUMPCJĄ.
[Renata Malina i Agnieszka Sawicka]
Patrząc, jak między Ditto i Linę wtargnęły Rzeczy, zastanawiamy się,co One nam dają w jaki sposób zagrażają. A czy rzeczy to na pewno Rzeczy potrafiące "działać"?
Wyspa Kłamstw
[Weronika Pelec]
Czy dzieciom uda się pokonać zasadzki Wielkiego Kłama,odróżnić prawdę od fałszu, i uwolnić Księżniczkę Kłamliwnę?
Demokracja: za i przeciw
[Olga Aleksandrowicz]
Demokracja ma więcej wad czy zalet? I czy istnieje, na przykład, w szkole?
Lustereczko powiedz przecie...
[Sebastian Wachowiak]
Badamy odległość między "maską" a "prawdą"o samym sobie. Jakie są źródła tego, co o sobie myślimy i mówimy?
Balonowy Świat (Nie)ludzki świat zwierząt?
[Milosz Zarzycki] [Wiktor Figiel]
Co jest ważnego w naszym świecie? Przyglądamy się praktykom społecznym
Czy to " balonowy świat"? traktowania zwierząt. Czy "ludzkie" oznacza dla nich "lepsze"?
Część druga
Etyka czyli... wykład dr. Łukasza Nyslera dla młodzieży
(Nie)obecna etyka ? - debata nauczycieli, studentów i licealistów – moderacja dr Wojciech Ostrowski